Bodø Domkor Bodø Domkor
Bodø Domkor
Sangere
Dirigent
Plateutgivelser
Konsertomtaler
Bilder
Kontakt
For medlemmer
English
Deutsch
Italiano
Samarbeidspartner:
Forside > Konsertomtaler > 'Skapelsen' av Joseph Haydn

'Skapelsen' av Joseph Haydn
Tid: 22. november 2009 19:30
Sted:Bodø Domkirke
Medvirkende:Bodø Domkor, Bodø Sinfonietta
Solister:Berit Norbakken Solset - sopran, Paro Nina Lyngmo - mezzosopran, Magnus Staveland - tenor, Håvard Stensvold - bass
Dirigent:Øystein Jæger

Av de få oratorieverkene Haydn har skapt, står Skapelsen i en særstilling. Før Haydn gikk i gang med dette verket hadde han i 1791 vært i England og blitt kjent med Händels oratorier ved de store Händel-minnefestene i Westminster Abbey, hvor oratoriet Messias var det avgjorte sentrale verk. Dette bekjentskapet med verkene av 1700-tallets store mester innen oratoriegenren gjorde ikke uventet et uutslettelig inntrykk på Haydn, og det ble en avgjørende inspirasjonskilde idet han selv ga seg i kast med Skapelsesoratoriet. Man kan trygt si at Haydn blir den som viderefører arven etter Händel som oratoriekomponist. Haydns oratorium er klart preget av opplysningstidens både filosofi og musikkstil. Teksten bygger delvis på skapelsesberetningen i Bibelen, i tillegg til at forfatteren har hentet mye inspirasjon fra John Miltons store diktverk Paradise Lost. Tekstforfatteren til Skapelsen tegner nærmest et Utopia, som er mest mulig skjermet for enhver tanke om et syndefall etter skapelsen.

Da Joseph Haydn presenterte oratoriet Skapelsen med den første offentlige fremførelsen 19. mars 1799, hadde allerede ryktene gått ut om at Haydn med dette verket hadde skapt noe usedvanlig stort. Allerede på våren året før var oratoriet ferdig og var blitt fremført ved et par private oppsettinger. Det tyder på at disse fremføringene stadig vekk ble avbrutt av publikums begeistrede ovasjoner, for ved den første offisielle fremføringen fikk Haydn selv skrevet en henstilling til publikum på konsertplakaten om ikke å applaudere mellom hvert nummer i verket. Det var slik kamp om å komme inn til denne første fremføringen at hele atten vakter og et dusin politimenn måtte være til stede for å holde ro og orden. Man hadde forresten ikke opplevd lignende kassasuksess ved en enkelt konsert i Wien før!

Haydns oppøvde sans for nyanser kommer rikelig til uttrykk i Skapelsen. Fascinerende er det å oppleve Haydns tonemalerier; han maler sol og måne, naturscener og de forskjellige dyrene etter hvert som de trer frem i skaperakten. Alt dette blir imidlertid fint avveid gjennom arier, ensembler og korsatser, som gir Haydns verk helt nye og større dimensjoner, både lyriske og dramatiske, i tillegg til ren storslagen jubel i de store korene som avslutter hver enkelt av de seks skaperdagene.

Biografen Carpani forteller at Haydn viste seg offentlig for siste gang 27. mars 1808, ved en fremføring av Skapelsen. Da ordene ”og det ble lys” ble sunget, ble det hele avbrutt av tordnende applaus. (Haydns måte å fremstille dette på er da også særdeles virkningsfull.) ”Tårer strømmet nedover hans bleke kinn, og overveldet av de mest voldsomme følelser løftet han sine skjelvende hender opp mot himmelen som i bønn, og som om han ville si: Dette kommer ikke fra meg, men der ovenifra”.

Harald Jacob Holtet

Hva skjer

22. september 2017
Reformasjonsfest: Bach-kantater
Les mer

22. november 2017
Stiftsdagene
Les mer

22. desember 2017
Nattjazz med Tore Johansen
Les mer